دانستنی های مهم و جالب بارداری تا زایمان

پاسخ به سوالات متداولی که در دوران بارداری با آن مواجه خواهید شد

توصیه های مذهبی ماه های بارداری

1398/3/22 21:08
نویسنده : مینا
6,656 بازدید
اشتراک گذاری

در این مطلب به دعاها، اعمال و نکات تغذیه ای که دین اسلام در ماه های مختلف حاملگی به مادران باردار توصیه کرده است، اشاره می شود. در ارتباط با برخی از این توصیه های عبادی روایتی نیافتیم ولی چون کارهای خوب و عبادی هستند و انجامش همیشه خوب است اگر خانم باردار به این عبادات و اذکار مشغول شود آرامش دل پیدا می کند؛ چون خدا میفرماید ذکر من باعث آرامش است و وقتی مادر آرامش یافت در سلامت جسمی و روحی جنین تاثیر مستقیم دارد و انشاءالله فرزندی صالح و سالم به دنیا خواهد آمد. همچنین توصیه های خوراکی که در روایات آمده است را از کتاب ریحانه بهشتی یا فرزند صالح تالیف خانم سیما میخبر از انتشارات نور الزهرا سلام الله علیها نقل کرده ایم.

توصیه های مذهبی ماه اول بارداری

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره یس و الصافات بخواند و به شکم بدمد. صبح ها کمی سیب شیرین بخورد. روزهای جمعه قبل از صبحانه انار میل کند و قبل از طلوع آفتاب اندکی از تربت سیدالشهدا علیه السلام بخورد. نمازهای یومیه را در اول وقت به جا آورد و قبل از نماز اذان و اقامه بگوید و در وقت گفتن اذان و اقامه دست را روی شکم بگذارد. هر روز بر دو عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد.

توصیه های مذهبی ماه دوم بارداری

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره ملک را تلاوت کند. روز پنجشنبه 140 مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با (و عجل فرجهم) بگوید. دست را روی شکم بگذارد و صلوات کبیر بخواند (اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم و العن اعدائهم من الجن و الانس من الاولین و الآخرین). هر هفته گوشت با قدری شیر و سیب شیرین تناول کند. هر روز بر دو عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.

توصیه های مذهبی ماه سوم بارداری

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره آل عمران را قرائت کند. 140 مرتبه صلوات با (و عجل فرجهم) بخواند. قبل از نماز دست را روی شکم گذارده و صلوات کبیر را بخواند. هر هفته مقداری گندم گوشت و شیر میل کرده و صبح ها کمی عسل تناول نماید. هر روز بر یک عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد. همچنین مقداری کندر به اندازه یک عدس ناشتا بخورد.

توصیه های مذهبی ماه چهارم بارداری

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره دهر بخواند. در تمام نمازها در یک رکعت سوره قدر را تلاوت کند. بعد از نماز دست را روی شکم گذارده سوره قدر و کوثر و صلوات کبیر را بخواند و بعد از آن بگوید : ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین و جعلنا للمتقین اماما. هفت مرتبه (استغفرالله و اتوب الیه) بگوید. هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد. سیب شیرین و عسل و انار میل کند. از اول ماه چهارم نماز شب بخواند (درصوت امکان نیمه شب و اگر موفق نشد قضای آن را ترک نکند). هر روز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورد. ضمنا نام کودک قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب شود (روایت داریم برای پسر، محمد یا علی و برای دختر، فاطمه نام بگذارید تا سالم بماند انشاءالله)

توصیه های مذهبی ماه پنجم بارداری

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره فتح تلاوت کند. در یک رکعت نماز، سوره نصر بخواند و بعد از نماز دست را روی تربت کربلا کشیده بر شکم بمالد. هر روز صبح مقداری خرما تناول نماید. از ابتدای ماه پنجم در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده اذان و اقامه بگوید. هر روز بر یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواند و آن را ناشتا بخورد.

توصیه های مذهبی ماه ششم بارداری

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره واقعه را قرائت کند. شب ها در یک رکعت نماز، سوره والتین بخواند. بعد از هر نماز دست بر تربت امام حسین کشیده بر شکم بمالد. پس از صرف صبحانه انجیر و زیتون میل کند و سعی کند در روز یا شب مقداری مغز استخوان بخورد و از خوردن دنبه بپرهیزد. هر روز یک عدد انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد.

توصیه های مذهبی ماه هفتم بارداری

از ماه هفتم به بعد پس از نماز صبح سوره انعام را بر بادام بخواند و سپس آن را بخورد و این کار را تا چهل روز ادامه دهد. خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکند. روزهای دوشنبه سوره نحل و روزهای پنجشنبه و جمعه سوره یس و تبارک و در تمام ماه های هفتم و هشتم و نهم سوره نور را قرائت کند و در نماز یومیه سوره قدر و توحید را بخواند. روزی 140 مرتبه صلوات بفرستد. از خوردن خربزه بعد از هر غذا کوتاهی نکند لکن قبل و بعد از آن آب میل نکند. هر روز بر یک عدد (بِه) سوره یس بخواند و آن را ناشتا بخورد. همچنین از ماه هفتم به بعد پنج سوره قرآن را که با تسبیح شروع می شود تلاوت کند که عبارتند از : حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.

توصیه های مذهبی ماه هشتم بارداری

علاوه بر موارد ذکر شده در ماه هفتم به این موارد نیز عمل شود : روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر 10 مرتبه؛ روزهای یکشنبه بعد از نماز صبح سوره والتین دومرتبه؛ روزهای دوشنبه سوره یس؛ روزهای سه شنبه سوره فرقان؛ روزهای چهارشنبه سوره دهر؛ روزهای پنجشنبه سوره محمد (صلی الله علیه وآله) و روزهای جمعه سوره صافات تلاوت نماید. از خوردن ماست شیرین و عسل کوتاهی نکند. هر روز جمعه ناشتا انار شیرین میل کند. در صورتیکه ضرر نداشته باشد هفته ای یک بار سرکه بخورد.

توصیه های مذهبی ماه نهم بارداری

بهتر است غذای او کباب باشد. ادویه نخورد. خرما میل کند. برای سلامتی امام زمان علیه السلام گوسفندی را ذبح کرده از آن بخورد. در نمازظهر یا عصر سوره والعصر و سوره ذاریات بخواند. در روزهای پنجشنبه سوره حج و در روز جمعه سوره فاطر را تلاوت کند. هر روز مقداری راه برود. به عکس و آئینه کمتر نگاه کند. هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره دهر بخواند و آن را ناشتا بخورد.

توصیه های مذهبی ماه های بارداری

توصیه هایی که به صورت کلی بیان شده است

1) همیشه با وضو باشد مخصوصا هنگام خوردن غذا

2) شب ها به آئینه نگاه نکند.

3) باکوششِ تمام از گناهان بپرهیزد.

4) حتی الامکان مستحبات را انجام دهد.

5) آرامش خود را حفظ کند و عصبانی نشود.

6) با گذاشتن نوار قرآن و خواندن قرآن به صورت روزانه می تواند به حافظ قرآن شدن فرزند خود کمک کند.

7) خواندن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از هر نماز و شب قبل از خواب.

8) خواندن چهل روز زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام و دعای علقمه.

9) خواندن چهل روز سوره یس و دمیدن به انار و خوردن آن

10) خواندن چهل بار سوره یوسف و دمیدن به سیب و خوردن آن

11) خواندن چهل بار دعای توسل

12) خواندن چهل روز زیارت جامعه

13) خواندن چهل روز زیارت آل یس و دعای بعد آن

14) خواندن چهل شب جمعه دعای کمیل

15) خواندن چهل روز جمعه دعای ندبه

16) خواندن چهل عصر جمعه دعای سمات

17) خواندن چهل شب جمعه و یا چهل شب سوره حدید، حشر، تغابن، جمعه، و صف قبل از خواب

18) خواندن حداقل چهل شب نماز شب

19) چهل روز جمعه غسل جمعه کردن

20) یک ختم قرآن کردن بخصوص برای سلامتی امام زمان

21) خواندن چهل بار حدیث کساء و زیارت امام زمان علیه السلام

22) خواندن چهل روز دعای عهد بعد از نماز صبح

23) خواندن سوره توحید در هر روز پنجاه مرتبه بعد از نماز صبح

24) خواندن سوره قدر در هر روز پنجاه مرتبه بعد از نماز صبح

25) هر روز 140 مرتبه ذکر صلوات

26) هفتاد بار استغفار بعد از نماز

27) خوردن مویز به مدت چهل صبح ناشتا هر روز 21 عدد با 21 بسم الله الرحمن الرحیم

28) در موقع تکان خوردن بچه دست روی شکم بگذارد و صلوات و سوره توحید را تلاوت کند.

29) به فکر خدا بودن و رفع حوائج مردم را کردن و در چهره افراد مومن و زیبارو نگاه کردن و رفت و آمد نکردن با افرادی که مشکل اخلاقی دارند و رفتن به زیارت و دوری از معاصی بخصوص دروغ و غیبت و نماز اول وقت خواندن و زمزمه کردن نام زیبا و دلربا و دلنشین الله الله الله ... و به صوت قرآن گوش دادن.

30) برای صبور شدن بچه دست را روی شکم گذارده سوره والعصر را بخواند.

31) فرزند را در شکم مادر نام گذاشتن و انتخاب نام نیکو مانند محمد، علی و فاطمه. و او را به نام خواندن.

32) تلاوت قرآن خصوصا مداومت بر  سوره انبیاء هر قدر که بتواند برای صالح شدن فرزند بسیار موثر است.

33) یکی از روش های موثر برای ایجاد پیوستگی بین والدین و جنین قبل از تولد او صحبت کردن با جنین است. این رفتار خاطرات خوبی از دوران قبل از تولد در جنین باقی می گذارد و بعد از تولد نیز کودک صداهای آشنا را به یاد می آورد.

34) در طول بارداری به تغذیه و رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشد.

خوراکی ها و آثار آن بر کودک از دیدگاه احادیث

خوراکی ها و آثار آن بر کودک از دیدگاه احادیث

1) گلابی
الف) خوردن گلابی توسط پدر سبب زیبائی فرزند می شود.
ب) به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان را نیکو و زیبا می کند.
پ) به زنان باردار گلابی بدهید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند.
ت) خوردن گلابی مایه قوت قلب، پاکی معده، صفا و تذکیه دل، دلیری و زیبایی بچه می شود.
ث) گلابی قلب را جلا می دهد و دردهای درون را به اذن حق، شفا می بخشد.

2) کاسنی
الف) هندباء (کاسنی) برای افزایش فرزند مفید است.
ب) خوردن کاسنی آب کمر را افزایش داده و فرزند را نیکو و ذکور بودن را در ولد زیاد می کند.
پ) خوردن کاسنی باعث زیبائی فرزند می شود.

3) سویق (قاووت)
الف) خوردن سویق توسط والدین موجب قوت در فرزند می شود و از کودن شدن و سبک مغزی و نادانی او جلوگیری می کند.
ب) خوراندن سویق به کودک جهت تقویت و رویاندن گوشت و محکم کردن استخوان بسیار مفید است.

4) خربزه
خوردن خربزه توسط زن باردار سبب می شود که فرزند خوشرو و خوش خلق شود.

5) کندور
خوردن کندور توسط زن باردار باعث زیادی عقل بچه و همچنین باهوش پاکدل دانا و شجاع شدن پسر و خوشخو و نیکو شدن دختر می شود. درحدیثی آمده است : به زنان حامله کندر بخورانید بدرستیکه در شکم مادر کندر غذای طفل می شود و دلش محکم و تحملش زیاد می شود.

6) انار
خوردن انار شیرین فرزند را نیکو می کند. میل کردن انار در روزهای جمعه قبل از صبحانه بسیار خوب است. خوردن انار برای رفع حالت تهوع بسیار مفید است. برای کم خونی، یرقان (زردی)، درد مفاصل، فشارخون و بواسیر نیز بسیار خوب است. هر کس یک عدد انار بخورد دلش نورانی می شود و وسوسه های شیطان تا چهل روز از او برطرف می شود.

پسندها (2)

نظرات (3)

🥀نوزیتا🥀🥀نوزیتا🥀
23 خرداد 98 21:06
مطالب مفیدی بود 👍
✿‿✿𝑀𝑜𝑏𝑖𝑛𝑎✿‿✿✿‿✿𝑀𝑜𝑏𝑖𝑛𝑎✿‿✿
23 خرداد 98 21:48
من شمارودنبال کردم اگه دوست داشتین شماهم اینکاروکنین  
ـ.❅。°❆·زﮰنــــــــــبــــــــــ。*.❅· °。·❆ـ.❅。°❆·زﮰنــــــــــبــــــــــ。*.❅· °。·❆
24 خرداد 98 0:00
اگه دوست داشتین به وبلاگ من هم بیا یید